Czy zastanawialiście się kiedyś, co sprawia, że dana praca wydaje się nam atrakcyjna?
Dlaczego, mimo tego, że tonacja kolorystyczna niekoniecznie jest w naszym guście- uważamy,
że LO lub kartka jest bardzo ciekawa?
Co decyduje o tym pierwszym wrażeniu?
Odpowiedź jest prosta: jej kompozycja.
Dlaczego, mimo tego, że tonacja kolorystyczna niekoniecznie jest w naszym guście- uważamy,
że LO lub kartka jest bardzo ciekawa?
Co decyduje o tym pierwszym wrażeniu?
Odpowiedź jest prosta: jej kompozycja.
Patrząc na prace, które mi się najbardziej podobają, zauważyłam, że są to najczęściej te, które są ułożone wg zasad rządzących kompozycją fotograficzną.
Poniżej chciałam Wam przedstawić małe podpowiedzi dotyczące kompozycji i sugestie, gdzie szukać inspiracji lub pomocy.
Pierwszą zasadą jest tzw. zasada trójpodziału, reguła trójpodziału, trójpodział.
Pracę dzielimy na 9 pól i staramy się umieścić istotne elementy w okolicach wyznaczonych przez czerwone punkty (tzw. mocne punkty), lub pionowe/poziome linie.
Wybieramy wtedy 1/2 linię, albo 1/2 punkty.
Zasadę trójpodziału dobrze ilustrują poniższe prace naszego teamu.
Dziewczyny umieściły strategiczne ozdoby w mocnych punktach.
Kasia na linii przecięcia (w mocnych punktach) umieściła zdjęcie dziewczynki wraz z całą kompozycją, a dla równowagi w przeciwnym narożniku (w mocnym punkcie) wkomponowała napis "A Time for Magic".
Podobny układ kompozycji zastosowała w swojej kartce Agata- gwiazdka i rozetka są w mocnym punkcie, a kontrapunktem dla nich jest napis "Wesołych Świąt"
Olga zastosowała podobny układ, ale w odwróceniu- mocniejszy punkt w lewym górnym rogu zajęła kompozycja z poinsecji, a napis jest w drugim, przeciwnym, mocny punkcie.
Najbardziej naturalnym sposobem patrzenia w naszej kulturze jest patrzenie od lewej strony, tak jak czytamy (w krajach arabskich byłoby to od prawej). I to właśnie dlatego kompozycje skupione po lewej stronie najbardziej przemawiają do naszego zmysłu estetyki.
Kasia całość kompozycji umieściła po lewej stronie pracy- niewielką przeciwwagą dla całej kompozycji jest delikatnie wyprowadzony w prawo płotek. Mimo tego, że cały ciężar kompozycji spoczywa po lewej stronie, dzięki przestrzennemu tłu prawa część pracy nie wydaje się pusta.
Wybieramy wtedy 1/2 linię, albo 1/2 punkty.
Zasadę trójpodziału dobrze ilustrują poniższe prace naszego teamu.
Dziewczyny umieściły strategiczne ozdoby w mocnych punktach.
Kasia na linii przecięcia (w mocnych punktach) umieściła zdjęcie dziewczynki wraz z całą kompozycją, a dla równowagi w przeciwnym narożniku (w mocnym punkcie) wkomponowała napis "A Time for Magic".
Podobny układ kompozycji zastosowała w swojej kartce Agata- gwiazdka i rozetka są w mocnym punkcie, a kontrapunktem dla nich jest napis "Wesołych Świąt"
Olga zastosowała podobny układ, ale w odwróceniu- mocniejszy punkt w lewym górnym rogu zajęła kompozycja z poinsecji, a napis jest w drugim, przeciwnym, mocny punkcie.
Najbardziej naturalnym sposobem patrzenia w naszej kulturze jest patrzenie od lewej strony, tak jak czytamy (w krajach arabskich byłoby to od prawej). I to właśnie dlatego kompozycje skupione po lewej stronie najbardziej przemawiają do naszego zmysłu estetyki.
Kasia całość kompozycji umieściła po lewej stronie pracy- niewielką przeciwwagą dla całej kompozycji jest delikatnie wyprowadzony w prawo płotek. Mimo tego, że cały ciężar kompozycji spoczywa po lewej stronie, dzięki przestrzennemu tłu prawa część pracy nie wydaje się pusta.
Podobnie jest w tej pracy- skupienie elementów po lewej stronie nie sprawia wrażenia pustki w pracy, dzięki elementom 3D. Kwiaty magnolii i ozdoby z masy plastycznej pozostają
na linii złotego podziału.
Kompozycje umieszczone wzdłuż linii prawej, górnej lub dolnej przedstawiają się równie ciekawie:
Ania umieściła kompozycję kwiatową w mocnym punkcie, dodatkowo, dzięki poprzecznym
paskom papieru podkreśliła układ kompozycyjny trójpodziału.
paskom papieru podkreśliła układ kompozycyjny trójpodziału.
W tej kartce całość kompozycji została oparta na pionowej linii z prawej strony i tak jak w poprzednich pracach, mimo przeniesienia całości kompozycji na prawą stronę, dzięki wzorzystemu papierowi i dekoracjom 3D praca nie wydaje się pusta.
W tej pracy główny ciężar kompozycji opart jest na górnej linii trójpodziału, mimo elementów,
które delikatnie schodzą w dół.
które delikatnie schodzą w dół.
Kolejną propozycją kompozycji jest kompozycja centralna:
W tym układzie ciężar kompozycji i jej najważniejsze elementy są umieszczone na środku pracy:
Całość kompozycji w tym blejtramie skoncentrowania jest wokół głównego elementu, którym jest świąteczny wianek i znajduje się on dokładnie na przecięciu linii- w mocnym punkcie.
Pozostałe elementy prowadzą nasze oko do centralnego punktu.
Całość kompozycji w tym blejtramie skoncentrowania jest wokół głównego elementu, którym jest świąteczny wianek i znajduje się on dokładnie na przecięciu linii- w mocnym punkcie.
Pozostałe elementy prowadzą nasze oko do centralnego punktu.
W tej kartce również wszystkie elementy są skomponowane wokół kwiatów, które znajdują się w centrum i to one w pierwszej chwili przyciągają wzrok, dopiero później zauważamy pozostałe elementy.
Ania, oprócz pokreślenie kolorem istotnej roli motyla, umieściła go centralnie w kompozycji, co
bardziej zwraca uwagę na przesłanie na skrzydłach. Zwróceniu uwagi na centralny element
służą również tekturkowe elementy.
Pomocą w układaniu elementów na pracy wg pierwszej zasady może być np. apart w telefonie, gdzie w ustawieniach można włączyć linie siatki trójpodziału i zanim przykleimy kompozycję- zróbmy zdjęcie i sprawdźmy, czy nasza praca wpisuje się w trójpodział.
Jeśli nie- to można wprowadzić konieczne zmiany.
Przygotowałam dla Was linie trójpodziału w plikach png, które możecie pobrać i np. w programie graficznym "nałożyć" na swoje prace.
Dzięki temu można zobaczyć, czy Wasze prace wpisują się w kompozycję trójpodziału.
- trójpodział w formacie kwadratu - http://bit.ly/kwadratowy
-trójpodział w formacie prostokąta poziom - http://bit.ly/prostokat
-trójpodział w formacie prostokąta pion - http://bit.ly/prostokatpion
Jeśli ktoś chciałby zgłębić zasady innych układów kompozycyjnych świetną inspiracją są kursy fotograficzne dostępne nieodpłatnie online, np. TUTAJ.
Mam nadzieję, że powyższe porady będą przydatne przy układaniu prac i zainspirują Was do eksperymentowania w sferze kompozycji.
Właśnie zaczynam przygodę ze scrapbooking :) Dzięki za wskazówki... czekam na kolejne :)
OdpowiedzUsuńPozdrawiam serdecznie:)
Dodałabym jeszcze, że kompozycja centralna jest bardziej statyczna i uznawana za "nudniejszą" - szczególnie w dużych pracach typu LO trzeba z nią uważać, bo zbytnia symetria jest męcząca dla oka. A druga sprawa, na co jestem uczulona - umieszczając na pracy zdjęcie postaci lub twarzy zadbajmy, żeby przed ich twarzami/w kierunku, w którym idą bądź są skierowani była większa wolna przestrzeń. Tzn. nie umieszczajmy zdjęcia tak, żeby człowiek na nim patrzył bezpośrednio na krawędź pracy :) Niech ma przestrzeń przed twarzą :) (To takie moje uwagi, które pewnie sa do odnalezienia w podlinkowanych kursach fotograficznych. Super, że ten post powstał, na pewno takie informacje są potrzebne :) )
OdpowiedzUsuńDzięki za uwagi. Temat kompozycji w fotografii (i od razu w scrapbookingu) to temat rzeka. Ten post to taka mała zachęta do sprawdzania możliwości jakie daje teoria kompozycji w fotografii. Jeszcze raz dzięki za rozwinięcie i uwagi ;-D
UsuńI ja również uważam, że takie informacje są potrzebne. Na pewno z nich skorzystam. Dzięki.
OdpowiedzUsuńPrzydatne informacje.Na pewno wrócę po kolejne.
OdpowiedzUsuńbardzo przydatne skorzystam
OdpowiedzUsuńSuper pomysł i świetnie przygotowany materiał. Już nie mogę doczekać się kolejnych. Pozdrawiam :-)
OdpowiedzUsuńTo bardzo ciekawy artykuł:) Dziękuję:)
OdpowiedzUsuńMoim problemem zawsze jest kompozycja. Dziękuję za fachowe porady.
OdpowiedzUsuńNigdy w ten sposób nie myślałam o rozmieszczeniu kompozycji na kartkach . Super informacja za którą bardzo dziękuję :)
OdpowiedzUsuńDziękuję bardzo za ciekawy artykuł :)
OdpowiedzUsuń